Belastingvoordelen bij funderingsherstel
De kosten die komen kijken bij funderingsherstel kan helaas zelfs De Bouwdirigent niet omheen, maar ook op dit gebied proberen wij naar de positieve kanten te kijken. Zo hebben wij een lijstje gemaakt van mogelijke belastingvoordelen tijdens het funderingsherstel en/of rondom het aangaan van een lening voor funderingsherstel.

Tijdelijke verlaging van de Onroerendezaakbelasting (OZB)
Als eigenaar van een woning betaal je onroerendezaakbelasting. Dit is een percentage van de WOZ-waarde. De WOZ-waarde geeft aan hoeveel jouw woning waard is. Wordt jouw woningwaarde (tijdelijk) lager door funderingsproblemen of -herstel, dan kun je dus ook de belasting hierop verlagen. Je moet hiervoor zelf een aanvraag indienen bij de gemeentelijke belastingdienst.
Bij de aanvraag dienen de volgende stukken mee gestuurd te worden:
-
Een recent funderingsonderzoek waaruit blijkt dat de fundering binnen 5 jaar moet worden hersteld. Dit onderzoek mag niet ouder dan 5 jaar zijn;
-
De offerte van de aannemer die het funderingsherstel gaat uitvoeren;
-
evt. andere stukken op aanvraag van de belastingdienst
Als de gemeentelijke belastingdienst akkoord gaat dan wordt de WOZ-waarde van jouw woning tijdelijk verlaagd met de hoogte van de herstelkosten. Hierdoor betaal je tijdelijk minder OZB. Afspraken hierover worden rechtstreeks met de
gemeentelijke belastingdienst gemaakt.
Voorbeeld: stel je WOZ-waarde is €500.000 en de herstelkosten bedragen €180.000. Dan wordt je WOZ-waarde tijdelijk verlaagd naar €320.000. Omdat het OZB-tarief in 2025 0,0674% is, betaal je vóór bezwaar €337,00 per jaar en na bezwaar €215,68. Dat scheelt €121,32.
Een tijdelijk lagere WOZ-waarde resulteert bovendien in een tijdelijk lagere waterschapsbelasting, aangezien deze ook aan de hand van WOZ-waarde wordt berekend.
Het aangaan van een lening voor funderingsherstel
Naast de (tijdelijke) daling van WOZ-waarde wat kan leiden tot lagere OZB, zijn er ook belastingvoordelen rondom het aangaan van een lening voor funderingsherstel. Het is aannemelijk dat je het funderingsherstel zal financieren met een lening, en wij hebben een aantal belastingvoordelen van deze lening voor je op een rijtje gezet. Hierbij bespreken we de Boxen van Belastingdienst. Box 1 gaat over je inkomen, hier kun je kosten aftrekken die verband houden met je eigen woning. Box 3 gaat over vermogen, zoals spaargeld en schulden.
Hypotheekrenteaftrek (box 1)
Als je een lening afsluit voor funderingsherstel, valt deze onder de eigenwoningschuld, waardoor je recht hebt op hypotheekrenteaftrek. Dit verlaagt je belastbaar inkomen en kan zorgen voor een aanzienlijke belastingbesparing.
Voorwaarden voor aftrek:
-
De lening moet gebruikt worden voor onderhoud of verbetering van je eigen woning.
-
Je moet de lening binnen 30 jaar volledig aflossen volgens een annuïtair of lineair schema.
-
De woning moet je hoofdverblijf zijn.
Aftrek van financieringskosten (box 1)
Extra kosten bij het afsluiten van een lening die je kunt aftrekken:
-
Advieskosten – Kosten voor financieel advies over je hypotheek of lening;
-
Taxatiekosten – Kosten om je woning te laten taxeren;
-
Notariskosten – Kosten voor het opstellen van de hypotheekakte bij de notaris.
Deze kosten zijn eenmalig aftrekbaar in het jaar dat je ze maakt.
Aftrek van de lening in vermogensbelasting (box 3)
Een lening voor funderingsherstel wordt als schuld gezien in box 3, wat je belastbaar vermogen verlaagt. Dit kan fiscaal voordeel opleveren, afhankelijk van je financiële situatie. De lening mag volledig afgetrokken worden van je vermogen in box 3. De minimale schulden voor aftrek zijn:
-
€3.700- per persoon
-
€7.400- voor fiscale partners
Voor het gemak hebben wij een case uitgewerkt: Stel u heeft een vermogen van €200.000 en er moet funderingsherstel plaatsvinden voor €150.000, dan kunt u dit gehele bedrag aftrekken van uw belastbaar vermogen in box 3. Het resultaat:
